"13 powodów" Jay Asher

Tytuł: "13 powodów"
Autor: Jay Asher
Liczba stron: 272
Wydawnictwo: Rebis
Okładka: miękka







Jakiś czas temu, zupełnym przypadkiem natknęłam się na taki oto zwiastun:


Na początku byłam zaintrygowana samym serialem i postanowiłam wciągnąć go na listę z kategorii "must see", ale po chwili naszła mnie refleksja, czy może jednak wcześniej nie sięgnąć po książkę? W końcu uległam i zabrałam się za czytanie. Niestety obawiam się, że to był błąd...

Hannah Baker - to nazwisko jest na ustach wszystkich. Dziewczyna pewnego dnia nie pojawiła się w szkole i gdy nikt nawet nie zdążył jeszcze pokusić się o jakieś niepokojące myśli, liceum obiegła wiadomość o jej samobójstwie. (Przynajmniej tak to sobie wyobrażam, bo w książce nie jest to wyraźnie powiedziane, ale o tym za chwilę.)

Zacznijmy jednak może od tego jak zaczyna się ta powieść i poznajmy jej głównego bohatera, którym jest Clay Jensen. Mniej więcej 2 tygodnie po tragicznej śmierci jego koleżanki ze szkoły chłopak otrzymuje tajemniczą przesyłkę. W kartonie po butach znajduje się trzynaście kaset magnetofonowych nagranych przez Hannah, a na nich trzynaście powodów, dla których dziewczyna targnęła się na swoje życie. 

Akcja powieści rozgrywa się właściwie w ciągu doby i jest podróżą, którą odbywa Clay ze słuchawkami na uszach wiedziony głosem Hannah.

Tyle o fabule, co by nie zdradzić zbyt wiele.

Niestety nie udało mi się uniknąć rozczarowania. Wiem, że książka jest pisana dla młodzieży, ale niestety sprawia też wrażenie jakby była właśnie przez któregoś z jej przedstawicieli napisana. Jest niedopracowana. Brakuje mi jakiejś głębszej psychologii postaci, którą wręcz wymusza poruszany w niej temat. Nie znajdziemy też tutaj praktycznie żadnego wyraźnie zarysowanego tła. Jest taką opowieścią trochę wyrwaną z kontekstu, jakby nie miała wstępu ani zakończenia. O bohaterach nie wiemy prawie nic i nie jesteśmy w stanie ich poznać ani tym bardziej zrozumieć motywów ich działań. Szkoda, bo sam pomysł miał w sobie naprawdę duży potencjał.

Nie wiem, czy taki był zamierzony cel, ale opowieść Hannah można odczytywać jako próbę odegrania się na swoich szkolnych kolegach i koleżankach oraz zrzucenia na nich winy za całe zło tego świata, z którym dziewczyna nie mogła albo nie chciała sobie poradzić. Nie przekonują mnie motywy, dla których podjęła taką, a nie inną decyzję, ponieważ patrząc na jej postać przez pryzmat nagrań nie widzę wcale osoby słabej ani też wzbudzającej sympatię, ale to już inna kwestia. Zastanawia mnie również gdzie w tej opowieści są dorośli (głównie mam na myśli rodziców) i dlaczego zostali praktycznie CAŁKOWICIE pominięci?

Strasznie dużo niedociągnięć ma ta książka i trochę osłabiła mój początkowy entuzjazm jeśli chodzi o serial, aczkolwiek może w wersji filmowej jest większa nadzieja? Liczę na to, że ukazane zostało tam to, co pominięto w książce albo może scenarzyści dodali od siebie coś, co uczyni tę historię bardziej sensowną.

A co wy sądzicie? Czytaliście lub oglądaliście?

Komentarze

  1. Czytałam kiedyś że ten serial miał wyjść już w 2015 roku, a główną rolę miała zgrać Selena Gomez, i nawet wszystko było nakręcone, ale nie wiem dlaczego tamta wersja nie wyszła... . Książkę chętnie przeczytam, chociaż ma sporo niedociągnięć.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz